Dutch tax seminar
Image default
Marketing

Wat zijn UTM-codes en hoe werkt het precies?

UTM-codes zijn één van de belangrijkste elementen in de wereld van online marketing. Het is echter ook één van de meest ondergewaardeerde instrumenten. Deze codes zorgen ervoor dat je betere inzichten krijgt in je online campagne. Hierdoor kan je gerichter bijsturen en je campagne nog beter maken. In deze blogpost leggen we je uit wat UTM-codes zijn, hoe het werkt en waarom het belangrijk is om erin te investeren.

De betekenis van ‘UTM-codes’

UTM staat voor Urchin Tracking Module. Het is een stukje code dat je kan toevoegen aan elke URL. Deze code geeft extra informatie over de bron, medium en campagne waarmee de bezoeker naar je website is gekomen. Zo kan je bijvoorbeeld zien of de bezoeker via een Facebook advertentie is gekomen of via een organische zoekopdracht in Google.

De drie pijlers van UTM-codes

Er zijn drie belangrijke elementen binnen UTM-codes die je moet invullen: source, medium en campaign. Source geeft aan waar de bezoeker vandaan komt, zoals bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of Google. Medium beschrijft het type medium, bijvoorbeeld e-mail of social. Campaign geeft aan welke campagne het betreft. Zo kan je bijvoorbeeld verschillende advertentiecampagnes starten en bijhouden hoe succesvol iedere campagne is.

Waarom je volgens ons moet investeren in UTM-codes

De reden waarom UTM-codes belangrijk zijn, is omdat ze inzicht geven in welke kanalen en campagnes het beste werken. Je kan hierdoor gerichter bijsturen en zo je marketingbudget nog beter gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld zien dat Facebook het meest effectief is om verkeer naar je website te leiden en kan je besluiten om meer budget aan deze campagne te geven. UTM-codes zijn zo belangrijk omdat het de sleutel is naar meer inzicht en betere prestaties.

In het kort

UTM-codes zijn codes die extra informatie geven over de bron, medium en campagne waarmee de bezoeker naar je website is gekomen. Het is een stukje code dat je kan toevoegen aan elke URL. Dit geeft inzichten in welke kanalen en campagnes het beste werken. Hierdoor kan je gerichter bijsturen en je campagne nog beter maken. Zo kan je efficiënter omgaan met je marketingbudget.

Meest voorkomende vragen

Enkele veelgestelde vragen over UTM-codes zijn: waar kan ik deze codes creëren? Wat gebeurt er als ik een fout maak in het invullen van de codes? Antwoord op deze vragen en meer kan je vinden in onze blogpost “Hoe maak je de perfecte UTM-code?”.

Conclusie:

UTM-codes zijn dus een onmisbaar hulpmiddel voor online marketeers. Door deze codes goed in te vullen, krijg je meer inzicht in welke kanalen en campagnes het beste werken. Dit leidt uiteindelijk tot betere prestaties en kan je efficiënter omgaan met je marketingbudget. Door te investeren in UTM-codes, zal je dus betere resultaten behalen. Het is daarom de moeite waard om erin te investeren.