Een verpakking heeft grote invloed op de verkoopresultaten. Bij het kopen van een product zul je wellicht stellen dat de verpakking niet essentieel is, al is dat niet geheel correct. Bij de zoektocht naar een goede parfum, zul je toch eerder kiezen voor die glimmende, kleurrijke parfumverpakking dan de standaard parfumfles, ondanks ze een overeenkomende geur hebben. Je betaalt nu eenmaal niet voor niets zoveel. Als bedrijf is het verstandig in te spelen op dit koopgedrag van de consumenten. Door de verpakking aan te passen naar de wensen van de consument zal dit leiden tot grote verbeteringen in de verkoopresultaten. Maar wordt de interesse van de mens gewekt door een kleurrijke verpakking? Resultaten uit onderzoek Uit een plaatsgevonden onderzoek door het Boston College in de Verenigde Staten bleek dat consumenten eenvoudig te manipuleren zijn aan de hand van kleurverzadiging in verpakkingen. Hierbij geldt: hoe meer kleur er is verwerkt in de verpakking, hoe groter men de verpakking inschat. Verklaring Deze manier van denken kunnen onderzoekers gemakkelijk verklaren. De verzadigde kleuren zullen onze aandacht trekken. Zo is er uit een eerder onderzoek gebleken dat diverse, verzadigde kleuren de opwinding bij de mensen stimuleert; men wordt vrolijk van de verpakking, wat op den duur invloed uitoefent op ons koopgedrag. Dit onderzoek werd uitgebreid, waarbij mensen gevraagd werden felgekleurde verpakkingen te beoordelen. Zo bleek al snel dat mensen erg positief tegenover het design staan. Met deze positieve denkwijze zijn mensen bereid meer geld neer te leggen voor het product. Aandachttrekkers Indien een consument de mogelijkheid krijgt zelf een verpakking te vullen met het betreffende product, blijken de consumenten vaker te kiezen voor een kleurrijke fles ten opzichte van een fletse fles. Mag een consument zelf een verpakking vullen, met bijvoorbeeld vloeibaar wasmiddel, dan tappen ze een fles met een hogere kleurverzadiging meer dan een fletse fles. Onderzoekers verwachten dat fabrikanten in de toekomst zullen inspelen op dit koopgedrag, waarbij er bij het etiketteersysteem en de labelprint meer aandacht zal worden besteed aan het kleuringsproces, die allemaal schreeuwen om aandacht. |
https://coding.koenig-bauer.com/nl/ |